Hop til hovedindholdet

Onsdag d. 10. november 2021 kl. 09:00 til 17:00

Mandag d. 8. november 2021 kl. 12:00

Sted

Fællessalen, Christiansborg, Prins Jørgens Gård, 1218 København K Fællessalen, Christiansborg
Prins Jørgens Gård
1218 København K

Høring Om Forebyggelse Af Radikalisering 2021,

Program

Tyve år efter 9/11 har radikalisering for nemme vilkår i den vestlige verden. Ud over, at radikaliseringen er stigende, er dens natur mere kompleks og truslen ændrer sig hele tiden.

I civilsamfundet står vi mere eller mindre magtesløse over for den brutale omgangstone og spredningen af had, fake news og konspirationsteorier sammen med andre faktorer, der giver ekstremismen plads til at vokse.

Men hvis vi skal lave en vaccine mod radikalisering, må vi også forstå den. Hvordan drives radikalisering frem? Hvordan bliver nogen modtagelige? Hvad gør vi - og hvordan kan vi arbejde forebyggende?

Vores demokrati og fællesskab har stor kraft og styrke, som vi skal trække på i forebyggelsen. Høringen præsenterer, med afsæt i det åbne demokrati, den nyeste viden om forebyggelse af radikalisering. Indholdet skal tjene som input til politikere på nationalt, kommunalt og på myndighedsniveau, med henblik på at lave nye langsigtede reformer, der skal forebygge radikalisering.

Program:
Ankomst fra kl 9.30

Formiddag:

10.00-10.10 Velkommen

10.10-11.30 Radikalisering i  2021

• Mark Bang Kjeldgaard, Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme, Den danske forebyggelsesmodel og hvordan vi forebygger ekstremisme i Danmark
    • Maja Greenwood, Center for Sikkerhedsstudier, Edinburgh Universitet, om modtageligheden for radikalisering blandt jihadister.
    • C:NTACT, Personlige beretninger og samtale med tidligere radikaliserede - om vejene ind i, igennem og ud af radikalisering, Jesper HP og Lasse L
    • Interview og samtale med Jesper HP, Lasse L, Peter Skaarup og Rosa Lund

Kaffe

11.45-12.45 Om indre spændinger i Vesten og behovet for politiske reformer

• Professor, Michael Bang Petersen - om behovet for reformer, der retter op på marginaliseringen
    • Jonas Mansoor - er der en sammenhæng mellem marginalisering og radikalisering?
    • Interview og samtale med Michael Bang Petersen, Rasmus Stoklund og Karina Lorentzen

Frokost

Eftermiddag:

13.45-14.45 Mediernes rolle i demokratiet, debat om medier og digitalt ansvar

• Miriam Michaelsen og Helle Vesterager Jespersen - Digitalt ansvar og vidnesbyrd om digital forfølgelse af ofre for terror.
    • Dina Hussein - Facebook – Facebooks arbejde med at inddæmme farligt indhold (via Video)
    • Lisbeth Knudsen - Medieansvar i Danmark. Hvor går grænserne og bør man pålægge nye medier et større ansvar?
    • Interview og samtale med Miriam Michaelsen og Marcus Knuth

14.45-15.30 Radikalisering og ekstremisternes værktøjskasse - 3 ekspertinterviews

• Alexander Ritzmann, RAN EU - Hvad er konspirationsmyter, hvordan hænger de sammen med radikalisering og hvad kan vi gøre ved dem? (via video)
    • Jacob Kaarsbo, Bischoff Advisory, Ekstremisternes værktøjskasse og fødekæder i Afrika og Mellemøsten - om den nuværende ekstremistiske trussel
    • Magnus Ranstorp, terrorforsker og forfatter – Ekstremisternes værktøjskasse i Europa og USA - om den nuværende ekstremistiske trussel (via video)

Kaffe

15.45-17.00 Lokal handlekraft - i byerne og i civilsamfundet

• Yaw Yeboah, Vend Perspektivet – om unges verdensbilleder - mød unge demokrati-ambassadører, som vender perspektivet og nedbryder fordomme - samtale med Halime Oguz
    • Eskild Dahl Pedersen, Tryghedschef, Bo-Vita, om radikalisering, ghettoplanen og transformering af Mjølnerparken, siden terrorangrebet i København 2015
    • Tommy Holst, SSP, Odense Kommune. I Odensebydelen Vollsmose har man haft succes med at holde unge ude af radikalisering. Det sker gennem tæt kommunalt samarbejde med pårørende i civilsamfundet.
    • Mohammed Abdikarim, Aarhusmodellen. Mentorarbejde med udsatte unge i centrum
    • Afslutning

Afslutning 17.00-17.05

Lokalet lukker kl 17.30

Karina Lorentzen (SF) er vært for høringen.

Pressemateriale i forbindelse med høringen kan findes på følgende link: https://mypresswire.com/.../pre.../42071/pressrelease/111928

Deltagelse er gratis. Frokost: kr 100,- (overføres via Mobilepay på dagen)

Høringen bliver afholdt inden for gældende COVID19 regler.

Ordstyrere: Ole Mølgaard, Søren Carlsen, Jeppe Albers.

Arrangører: Finn Nørgaard Foreningen i samarbejde med tænketanken, Ret & Sikkerhed og C:NTACT.

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >